سفره‌‌اي سالم در افطار و سحر
نوشته شده توسط : feraghat90
با آغاز ماه مبارک رمضان تلاش اين است از اين ماه بيش ترين بهره معنوي كسب شود. اين ممكن نمي‌شود مگر اين كه در ابتدا از سلامت جسمي و بنيه كافي برخوردار باشيم به خصوص امسال كه ماه مبارک رمضان در فصل گرماست و به دليل طولاني بودن روز و مدت روزه‌داري چنانچه يك الگوي صحيح تغذيه نداشته باشيم ممكن است دچار بيماري شويم و شايد در ميانه‌هاي ماه مبارک رمضان كم بياوريم و ديگر توان گرفتن روزه را نداشته باشيم. اما اين بدان معني نيست كه پرخوري كنيد، بلكه بايد مواد غذايي مصرفي در فاصله افطار تا سحر به‌گونه‌اي باشد كه مواد مغذي‌اي كه در هنگام روزه گرفتن بدن از آن محروم بوده، جايگزين و مانع از بروز اختلالات تغذيه‌‌اي يا بيماري شود. به اعتقاد پزشكان، روزه‌داران بعد از ماه مبارک رمضان به 3 گروه تقسيم مي‌شوند. گروهي كه به علت پرخوري و بدخوري و بدون توجه به اثرات درماني اين ماه دچار اضافه‌وزن مي‌شوند، كه متاسفانه تعداد آنها كم نيست. گروه دوم افرادي هستند كه وزنشان نسبت به قبل ماه مبارك تغيير نمي‌كند و در واقع به اندازه قبل در اين ماه نيز مواد غذايي مصرف كرده‌اند و دسته آخر كساني هستند كه با مصرف مواد غذايي مفيد و به اندازه و با حذف مواد غيرمفيد و چاق‌كننده مثل شيريني‌ها و چربي‌هاي غيرمفيد فرصتي مناسب به دستگاه گوارش‌شان داده‌اند كه سم‌زدايي كند و در واقع يك خانه‌تكاني اساسي كرده‌اند.
 

بهترين توصيه‌هاي غذايي در افطار

معمولا در تمام خانواده‌‌هاي ايراني رسم است هنگام افطار سفره‌اي رنگين از خوراكي‌هاي متنوع و خوشمزه مثل حليم، آش، سوپ، كره، پنير، مربا، گردو، سبزي خوردن،‌ چاي و... پهن مي‌شود و حتما از خودتان مي‌پرسيد كه با چه چيزي شروع كنم بهتر است و آيا مي‌توانم از تمام اين غذاها استفاده كنم؟پزشكان تغذيه توصيه مي‌كنند براي شروع، بهتر است يك نوشيدني گرم مثل شير يا يك چاي كمرنگ كه البته نبايد خيلي داغ باشد همراه يك ماده غذايي شيرين مثل خرما ، كشمش يا حلوا ميل كنيد. روزهاي ماه مبارک رمضان امسال طولاني است و ساعت‌هاي زيادي را بايد روزه‌دار باشيد، به همين دليل قند خونتان بشدت افت پيدا مي‌كند.شما با خوردن اين شيرين‌هاي مفيد مي‌توانيد به سرعت افت قند را جبران كنيد، اما بايد به اين مساله نيز توجه كنيد كه شيريني‌ها بايد به مقدار كم و متعادل مصرف شود.حالا نوبت به جبران صبحانه نخورده مي‌رسيم، يعني نان و پنير و گردو كه البته بهتر است همراه با كمي سبزي خوردن باشد. شما مي‌توانيد به مقدار بسيار كم آش يا سوپ يا حليم نيز استفاده كنيد.بهتر است در وعده افطار به يكباره هر چه دم دستتان است را يكباره نخوريد بلكه بايد بعد از صرف مواد ذكر شده، 2 ساعت به معده استراحت دهيد و آنگاه شام خود را ميل كنيد در اين فاصله از خوردن مايعات بخصوص آب غافل نشويد. وعده شام نيز بهتر است سبك و كم‌حجم باشد و هيچ‌گاه چند نوع غذا را با هم مصرف نكنيد. متخصصان تغذيه توصيه مي‌كنند وعده شام شما بهتر است شامل مواد پروتئيني و گوشتي مثل ‌مرغ كبابي يا تكه‌اي ماهي همراه سبزي خوردن، ماست يا كمي سالاد باشد.پس از صرف شام مي‌توانيد در مدت زماني كه بيدار هستيد ميوه يا آجيل مصرف كنيد. در خوردن اينها نيز نبايد زياده‌روي كرد چون نبايد با شكمي پر و سنگين به رختخواب رفت.

   

وعده سحري ماه مبارک رمضان را پشت گوش نيندازيد

آيا شما جزو آن دسته از افرادي هستيد كه ترجيح مي‌دهيد به جاي خوردن سحري بخوابيد و خواب نازتان را فداي هيچ چيز نكنيد؟ برخي از مردم بهانه‌شان اين است كه «بايد صبح زود بيدار شده و سر كار بروم و اگر سحر بيدار شوم، صبح خواب مي‌مانم و در محل كار دائما چرت مي‌زنم. عده‌اي مي‌گويند سحري كه مي‌خورم در طول روزه دائما عطش دارم و بيشتر احساس گرسنگي مي‌كنم، ترجيح مي‌دهم كه ساعت 11 يا 12 شب شام مفصلي بخورم تا مجبور نشوم سحر بيدار شوم.» اين عده از افراد بايد بدانند كه ظلم بزرگي به خود مي‌كنند چرا كه با حذف اين وعده مهم غذايي، باعث افت بازده كالري در خود مي‌شوند.اين افراد حتما خودشان نيز متوجه شده‌اند كه در همان ساعات اوليه روز دچار كاهش تمركز شده‌اند، بخصوص كساني كه مي‌خواهند مطالعه كنند يا درس بخوانند از اين موضوع شكايت دارند كه نمي‌توانند روي مطالب تمركز كنند يا آنها را بفهمند و حفظ كنند. پس با اين حساب حذف سحري كار معقول و صحيحي نيست و سلامت اين افراد هم در طول ماه مبارك و هم بعد از آن به دليل نخوردن سحري به طور جدي به خطر مي‌افتد. اما در سحري چه بخوريم تا در طول روز دچار تشنگي و گرسنگي نشويم. ذكر اين نكته در ابتدا ضروري به نظر مي‌رسد كه بايد براي صرف سحري حداقل يك ساعت قبل از اذان از خواب بيدار شويم تا زمان لازم براي خوردن داشته باشيم و مجبور نباشيم تندتند غذا بخوريم. متخصصان توصيه مي‌كنند غداهاي سحري بهتر است كم‌نمك باشد. از خوردن غذاهايي مثل كنسروها، پروتئين‌ ،گوشت و غذاهاي خشك در وعده سحري بايد اجتناب كرد. غذاهايي مثل كتلت‌، كباب‌ها، كوكوها و تن ماهي، زيرا متابوليسم اين مواد غذايي نياز به دفع آب از بدن دارد و حتما شما نيز تجربه كرده‌ايد كه بامصرف اين غذاها در فاصله كوتاهي بعد از سحر يا در طول روز بشدت دچار تشنگي شده‌ايد. هم چنين مواد كنسرو يا شور كه تركيبات نمك و سديم در آنها زياد است شما را در طول روز تشنه مي‌كند. اين مساله درباره غذاهاي خيلي شيرين نيز صدق مي كند، چون قند هم مثل نمك در ساعات اوليه روز كم‌آبي ايجاد مي‌كند و همچنين باعث ترش كردن معده مي‌شود. با اين توصيفات حتما شما مي‌گوييد خب پس چيزي باقي نماند كه ما بخوريم،شما مي‌توانيد از مواد غذايي حاوي كربوهيدرات مانند نان، برنج و سيب‌زميني استفاده كنيد. برخي پزشكان اذعان مي‌كنند كه چربي‌هاي مفيد مي‌توانند منبع انرژي خوبي براي روزه‌داران باشند. از آنجا كه چربي‌ها آخرين گروه مواد غذايي هستند كه از معده خارج مي‌شوند بر اين اساس باعث تداوم سيري در طول روز مي‌شوند. پس بهتر است روي برنج خود كمي روغن زيتون، آفتابگردان، سويا يا كانولا بريزيد و همراه يك خورش سنتي نوش‌جان كنيد و مطمئن باشيد كه در طول روز دچار گرسنگي نخواهيد شد. غذاي سحري مانند وعده ناهار و البته با پروتئين كم بهترين نوع سحري است. بعضي‌ها عادت كرده‌اند كه براي رفع عطش چاي ميل كنند، اما بايد بدانيد كه نوشيدني‌هايي مثل چاي و قهوه به دليل داشتن كافئين، ادرارآور هستند و باعث دفع آب در ساعات اوليه روز مي‌شوند و پيامد آن كم‌آبي و تشنگي در طول روز است.همچنين نوشيدني‌هايي مثل دوغ اصلا توصيه نمي‌شود. چون هم نمك دارد و هم اين كه ماست كه منبع پروتئين و سديم است باعث دفع آب و تشنگي مي‌شود، پس ترجيحا بهتر است كه از آب به عنوان نوشيدني استفاده كنيد يا شربت‌هايي مثل خاكشير يا شربت آبليمويي كه شيريني آنها كم باشد، بنوشيد.

روزه‌داري نوجوانان در ماه مبارک رمضان

تغذيه در دوران نوجواني از اهميت خاصي برخوردار است، زيرا نوجوانان در مرحله رشد هستند و براي داشتن رشد مطلوب نياز به تغذيه كافي و مناسب دارند و اين همان نگراني تمام مادران است. سوالي كه بسياري از مادران از متخصصان تغذيه دارند اين است كه آيا روزه براي سلامتي فرزندشان ضرر ندارد و او را دچار سوءتغذيه يا احيانا لاغري نمي‌كند؟

پزشكان در جواب اين مادران مي‌گويند در صورتي كه نوجوان شما سالم باشد و جزو بيماراني كه منع روزه‌داري دارند نباشد با داشتن يك الگوي تغذيه سالم و عدم مصرف مواد غذايي غيرمفيد مثل سوسيس، كالباس، زولبيا و... و هله‌هوله‌هايي مثل چيپس و پفك كه تنها شكم‌پركن هستند و فقط باعث مي‌شوند كه ديگر اشتهايي براي خوردن غذا نداشته باشند و در عوض گنجاندن 5 گروه اصلي مواد غذايي در وعده‌هاي افطار، شام و سحري مشكلي از نظر گرفتن روزه نخواهند داشت. نكته مهم اين است كه حتما بايد سحري بخورند و همچنين توصيه مي‌شود تعداد وعده‌ها و ميان‌وعده‌هاي غذايي حداقل 5 تا 6 وعده در فاصله بين افطار تا سحر تنظيم شود تا از همه گروه‌هاي غذايي در طول اين مدت استفاده گردد. توصيه طلايي به همه افراد در اين ماه مبارك اين است كه وعده‌هاي غذايي خود را طوري تنظيم كنيد كه از همه گروه‌هاي غذايي به مقدار كافي مصرف كنيد تا بدن با كمبود مواجه نشود و بتوانيد همه روزهاي ماه مبارک رمضان را با سلامتي كامل روزه بگيريد.

ام‌البنين خانوردي


 
سیر و سفر
مناسبت های خاصّ
دقیق و مستند بدانیم.
حکایت های شنیدنی و ...
شعر سروده هایی از شاعران
دل نوشته ها و دل گویه های ادبی
عظمت ماه مبارک رمضان
ماه آشتی با خدا
ولادت
سیر و سفر
ماه فرصت آشتی با خدا
فضیلت ماه مبارک رمضان
محمّدرضا عابدی
مناسبت های خاصّ
ماه مبارک رمضان
امام حسین
صلوات
دقیق و مستند بدانیم
امیّد مستضعفان دنیا
حکایت های شنیدنی
آيا «رمضان» نام خداست
عظمت ماه رمضان
حکایت های باور کردنی
مال فقرا
روزه فتح قله تقوا
حقیقت روزه

 





:: برچسب‌ها: روزه‌داري نوجوانان , وعده سحري , توصيه‌هاي غذايي در افطار , تغذیه صحیح در روزه داری ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: