پلّه های موفّقیّت
نوشته شده توسط : feraghat90
              
 
موفّقیّت
ممکن است تصوّر کنید که شما راهتان با آن دسته افراد موفّقی که پیوسته کامیابی های تازه حاصل می کنند یکی نباشد. البته ممکن است آن ها توانایی هایی داشته باشند که شما فاقد آن هستید، اما همیشه به یاد داشته باشید: موفّقیّت آموختنی است و تنها تفاوت شما با آن ها این است که آن ها همیشه یک سری عادات خاصّ را به کار می بندند و این باعث کامیابیشان می شود.  موفقیت همین است: جمع راه و روش های زندگی ...

راه هاي موفّقيّت
براساس آموزه هاي اسلامي يكي از مهم ترين دلايل خلقت انسان امتحان او در تقلبات و تحولات حيات فردي و اجتماعي اوست تا بهترين انسان ها در اين بوته آزمايش مشخص شوند سؤال اصلي اين است كه راهكارهاي موفقيت و نجات در اين امتحانات و ابتلائات چيست؟صاحب نظران و انديشمندان علم كلام با الهام از آموزه هاي وحياني، يكي از مهم ترين دلايل خلقت انسان را امتحان و آزمايش او در اين جهان دانسته اند تا در پرتو آن بهترين انسان ها از حيث افكار و اعمال الهي و انساني مشخص شوند، و در اين راستا بهترين عبوديت ها را به ارمغان بياورند. قرآن كريم در اين رابطه مي فرمايد: «ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون» ما جن و انس را خلق نكرديم مگر اينكه عبوديت ما را انجام دهند (الذاريات- 56) همچنين در سوره (الملك آيه 2) مي فرمايد: «الذي خلق الموت و الحيوه ليبلوكم ايكم احسن عملا» او كسي است كه مرگ و زندگي را آفريد تا بيازمايد كداميك از شما بهترين رفتار را داريد. بنابراين مقدمه كه همه انسان ها در يك امتحان گسترده و همگاني الهي شركت دارند، چند نمونه از راهكارهاي موفقيت و نجات در اين آزمايش ها را به نحو اجمال:

1- صبر و پايداري
رمز پيروزي در اين راه، صبر و پايداري است كه بشارت و شادكامي تنها به صابران و راست قامتان داده شده است.

2- توجه به گذرا بودن دنيا
توجه به گذرا بودن حوادث جهان و سختي ها و مشكلات دنيا كه گذري بيش نيست و همه ما از گذرگاهي چند روزه عبور مي كنيم، پس بايد به خود بگوييم «ما از آن خدا هستيم و به سوي خدا باز مي گرديم» اين جمله كه به كلمه استرجاع معروف است، عصاره اي از بهترين درس هاي توحيد و انقطاع الي الله و تكيه بر ذات پاك او در همه چيز و در هر زمان است.

3- استمداد از نيروي ايمان و الطاف و امداد الهي
استمداد از نيروي ايمان و الطاف و امداد الهي در بروز حوادث دشوار انسان را از پاي درمي آورد، زيرا هر انسان معمولي در مشكلات گرفتار اضطراب و ترس و سردرگمي مي شود، اما دوستان خدا چون برنامه و هدف روشني دارند، آرام به راه خود ادامه مي دهند.

4- توجه به تاريخ گذشتگان
توجه به تاريخ گذشتگان و بررسي و ارزيابي موقعيت آنان در برابر آزمايش هاي خداوند، جهت آماده سازي روحي و رواني در برابر امتحانات پروردگار موثر است. چرا كه گاهي انسان در تنهايي احساس نااميدي و شكست مي كند و از نيروي مقاومت او كم مي شود، پس دقت در حقيقت گذشته. اقوام و ملت ها، سبب عبرت و افزايش نيروي پايداري مي گردد. به همين دليل خداوند در قرآن بارها براي دلداري به پيامبر اكرم(ص) و تقويت روحيه ايشان و مومنان، به گذشته دردناك پيامبران اشاره مي كند كه اگر تو را مسخره كنند نگران مباش، پيامبران پيشين نيز گرفتار اهانت جاهلان بودند. اما با نيروي استقامت بر آنها پيروز شدند.

5- توجه به آگاهي خداوند از همه آزمايش ها و بلاها
توجه به اين حقيقت كه همه آزمايش ها و بلاها در پيشگاه خداوند مهربان رخ مي دهد و او از همه چيز آگاه است. مثل كساني كه در ميدان مسابقه اند تا گروهي تماشاگر و تشويق كننده در اطراف ميدان كه آنها را تحت نظر داشته و حمايت مي كنند، به كار شوق و عشق بيشتري نشان مي دهند. جايي كه چند نفر انسان چنين اثري در روح انسان دارند، پس آن حقيقتي كه ما را مي بيند و كوشش هاي ما را در صحنه هاي آزمايش مي سنجد، چه عشق و شوري دركار مي آفريند. سالار شهيدان امام حسين(ع) فرزند عزيز كوچك او علي اصغر(ع) با فجيع ترين حالت شربت شهادت نوشيد، اما آن حضرت فرمود: همين كه اين امور در برابر ديدگان خداوند انجام مي گيرد تحمل آن بر من آسان است.




:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1386 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: