لاله کویر
نوشته شده توسط : feraghat90

http://www.iricap.com/images/book/book-big-060911033736-laleye-kavir.jpg

لاله کویر

http://feraghat90.blogfa.com/post-1193.aspx

http://feraghat90.blogfa.com/post-1194.aspx

 

 

 

اختر برج ادب
ضرورت احترام به اهل فرهنگ و اندیشه

جایگاه احترام پاسداشت بزرگان عرصه فرهنگ و اندیشه، موضوعی نیست که کسی در آن تردیدی داشته باشد؛ چرا که در سایه از خودگذشتگی و تلاش های بی دریغ و طاقت فرسای این افراد است که امکان پیشرفت و تعالی علمی و فرهنگی جامعه میسّر می شود. همان گونه که فرهنگ و تمدن امروز جهان مدیون تلاش های بی وقفه تعداد بسیاری از فرهیختگان و اندیشه ورزان گذشته است، بدون تردید تداوم شایسته این رشد و تعالی جامعه جهانی نیز در گرو کوشش های بی دریغ اندیشه ورزان آینده است. این ضرورت هنگامی به خوبی انجام خواهد یافت که مردم هر جامعه ای، به صورت شایسته از بزرگان عرصه های مختلف علمی و فکری تجلیل و تکریم به عمل آورد و زمینه آشنایی هر چه بیشتر نسل های آینده جامعه را با عملکردها و ویژگی های فکری و اخلاقی آنان فراهم سازد، تا آنها از طریق تأسی به ویژگی های شایسته اخلاقی و عملی این بزرگان، ادامه دهندگان شایسته راه آنان باشند.

نتیجه بی حرمتی به بزرگان فرهنگی
از بررسی تاریخ جوامع بشری چنین معلوم می گردد که در هر دوره ای از تاریخ که مردمان یک جامعه، از زحمات و تلاش های تأثیرگذاران در رشد علم و فرهنگ و اندیشه تقدیر کرده اند، موجبات تعالی و پیشرفت همه جانبه جامعه را بیش از پیش فراهم ساخته اند؛ ولی برعکس، در هر دوره ای که از توجه به این قشر از مردم چه در نتیجه تبلیغات دشمنان یا از روی جهل و غفلت غافل شده اند، زمینه انحطاط و عقب گرد خویش را رقم زده اند. در شرایط حساس کنونی که نیاز به پیشرفت های علمی و فرهنگی جامعه اسلامی محسوس است، در کنار تمام تلاش های لازم، ضرورت دارد ضمن قدردانی از تمام کسانی که به حفظ استقلال و تحصیل عزّت، عظمت، آزادگی و سربلندی این ملّت کمک کرده اند، به وسیله آشناسازی نسل های کنونی با آن شخصیّت ها و ویژگی های فکری و اخلاقی ایشان، تداوم راه آنان بیش از پیش مهیا گردد.

سپیده عرصه ادب
یکی از شخصیت های ارزشمند عرصه شعر و ادبیات که هم در زمان اختناق و حاکمیت طاغوت با سرودن اشعار بیدارگرانه، در حد و توان خویش به بیداری توده های مردم و افشای جنایات طاغوت پرداخت، و هم پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در کنار تبیین ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی، از شعر خود همانند اسلحه ای کارساز در دفاع از انقلاب و ارزش های آن استفاده کرد، شاعر ارجمند، خانم سپیده کاشانی است. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در هر عرصه ای که انقلاب نیاز داشت، به تلاش و فداکاری پرداخت و آنگاه که دشمن با به راه انداختن جنگ هشت ساله، در صدد برآمد تا بنیان انقلاب اسلامی برکند، او در کنار تعداد انگشت شماری از هم رزمان دیرین خود، با سرودن اشعار حماسی، پنجه در پنجه ایادی استکبار انداخت. سپیده همانند بزرگان عرصه ادب و هنر متعهد اسلامی، چون دِعبل، کمیت، فررزدق، سوده حمدانی و...، در کنار امامت انقلاب، به دفاع از راه ولایت ادامه داد و در نهایت نیز با رحلتی شهادت گونه به دیدار معبود خود شتافت. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

راه دست یابی به انقلاب ادبی
خانم سپیده کاشانی درباره ویژگی های شاعر متعهد چنین می گوید: «شاعر امروز ایران، باید از ریشه و از عمق فرهنگش، مذهبش و مکتبش حرکت کند، تا شعرش نشان دهنده حقّ و حقانیّت و نمونه امانت و صداقت او باشد. شعر امروز ما، با یک آسان گیری و آسان پذیر تأسف باری رو به روست و اکثریت شاعران جوان ما، از مبدأ حرکت نکرده و به ریشه بی اعتنا مانده اند. این روش، شعر را دچار رکود و سیر نزولی خواهد کرد. اینجاست که ضرورت یک انقلاب ادبی کاملاً احساس می شود تا گوشزد نماید که علاوه بر رعایت جنبه مکتبی و اسلامی و اندیشیدن و ایمان داشتن شاعر در شعرش، ضرورت مرور ادبیات کلاسیک ما، اولین منزلگاه مقصود خواهد بود و با امید به پروردگار، با یک رستاخیز پی گیر ادبی در پرتو درایت و تعهد شاعران زمانمان، از این آشفتگی و پریشانی که بر فضای ادبیات ما حاکم است، شعرمان را به سلامت عبور خواهیم داد».

صلای صبح
سپیده کاشانی، خسته از روزگار تاریک ستمشاهی، آن گاه که سرود تنهایی انسان را می سرود، با خود و خدای خود پیمان بست تا به کمک این انسان تنها برخیزد و صبح را از پس تاریکی سنگینی شب صلا بزند و تا به این کار موفق نشده، از پای ننشیند و بعدها قسم نامه ای در این باره سرود:

قسم به شبنم گلبرگ گونه های یتیم  به آن صفا که به دل های مؤمن است مقیم
قسم به سوز دعای کمیل، در سنگر  قسم به شور و مناجات با صفای سحر
به سرّ نور، به ابهام پرشکوه فلق  به خون مهر که جوشد ز آستان شفق
به واپسین نگه پر زِ رمز و راز شهید  به آن خلوص در آن آخرین نماز شهید
قسم به تربت گل، بوی بارگاه حسین  قسم به خون شهیدان، قسم به پیر خمین
که تیر آه یتیمان، خطا نرود  سپیده تا نزند صبح را صلا، نرود

میرصادق سیدنژاد

منابع:
1. سخنوران نامی ایران، جلد سوم.
2. مجید شفق، غزل های شاعران امروز از صدر مشروطه تاکنون.
3. سخن آشنا، به کوشش شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن 1373.
4. حکایت آنان که بقا را در بلا دیدند، دفتر ادبیات و هنر مقاومت، 1375.
5. یادمان سپیده کاشانی، رسالت، اسفند ماه 1371.
6. گلبرگ > بهمن 1383، شماره 59، صفحه 157.

                     عظمت ماه مبارک رمضان

عظمت ماه رمضان, ماه فرصت آشتی با خدا, ماه آشتی با خدا, فضیلت ماه رمضان
تغذیه صحیح در روزه داری,عظمت ماه رمضان,ماه فرصت آشتی با خدا,ماه آشتی با خدا,فضیلت ماه رمضان





:: برچسب‌ها: لاله کویر1و2 , تغذیه صحیح در روزه داری , عظمت ماه رمضان , ماه فرصت آشتی با خدا , ماه آشتی با خدا , فضیلت ماه رمضان ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: