تعظيم ماه رمضان
نوشته شده توسط : feraghat90

فضيلت ماه مبارك رمضان. ماه مبارک رمضان. ریشه کلمه ی رمضان.ماه مبارک رمضان. عظمت ماه رمضان. فضيلت ماه مبارك رمضان.ماه آشتی با خدا.فضیلت ماه رمضان

چگونه ماه مبارک رمضان را تعظيم كنيم؟

آموزه هاي قرآني بر تعظيم برخي از امور از جمله شعائر الهي تاكيد دارد. از آن جمله مي فرمايد:ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ وَ أُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ؛  اين است كه آن چه مقرر شده و هر كس مقرّرات خدا را بزرگ دارد، آن براي او نزد پروردگارش بهتر است و براي شما چهارپايان حلال شده است، مگر آنچه بر شما خوانده مي شود. پس، از پليدي بتها دوري كنيد و از گفتار باطل اجتناب ورزيد. (سوره: الحجّ، آیه: 30)دراين آيه سخن از تعظيم و بزرگداشت مقررات و قوانين الهي است كه در شكل احكام پنج گانه بيان شده است. تعظيم مقررات و قوانين آن است كه به درستي براساس آن، سبك زندگي خويش را سامان دهيم و از آن مقررات و قوانين سرپيچي نكنيم.اگر شخص كسي را دوست مي دارد اين دوستي را با اطاعت به نمايش مي گذارد، تعظيم شعاير نيز به اين است كه درچارچوب آن زندگي كنيم؛ و از محدوده آن خارج نشويم. اين كار هم تعظيم آن امر است و هم فوايد آن به خود ما باز مي گردد از اين رو قرآن تعظيم قوانين و مراعات آن را امر خير براي انسان دانسته و بر آن تاكيد نموده است.خداوند همچنين مي فرمايد:  ذَلِكَ وَ مَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ اين است فرايض خدا و هر كس شعاير خدا را بزرگ دارد درحقيقت، آن حاكي از پاكي دلهاست. (سوره: الحجّ، آیه: 32) بنابر اين تعظيم شعاير و فرائض الهي نشانه اي از تقواي دل است. دلي كه درگرو اطاعت و ولايت است هرگز سرپيچي نمي كند و هر آنچه محبوب گفت اطاعت كرده و از آن پيروي مي كند. (آل عمران، آيه 31).بنابر اين اگر بخواهيم شعائر الهي و فرائض و قوانين او را بزرگ داريم بايد زندگي خود را درچارچوب آن سامان دهيم و در باطن و ظاهر و درجوانح و جوارح اطاعت و پيروي خود را نشان دهيم.تعظيم و بزرگداشت ماه مبارک رمضان، نيز به آن است كه همه آنچه كه درباره آن ماه از سوي خداوند بيان شده بشناسيم و قدر و منزلت آن را در حد ظرفيت وجودي و وسعت معنوي خود بدانيم و در تكريم و تعظيم آن بكوشيم.بزرگداشت اين ماه به اين است كه با روح و جسم در انجام فرائض و مستحباتي كه در اين ماه وارد شده و در ترك محرمات و مكروهاتي كه گفته شده كوشا باشيم و در چارچوب آن عمل كنيم.خداوند اين ماه را چنان كه در دعاي ماثور آمده تكريم و تعظيم كرده است: و هو شهر عظمته و كرمته و شرفته؛ پس برماست كه آن را بزرگ و شريف و محترم شماريم. در عظمت اين ماه رسول خدا(ص) فرموده است: لو يعلم العبد ما في رمضان،  لود ان يكون رمضان السنه ؛ اگر بنده «خدا» مي دانست كه در ماه مبارک رمضان،   چه بركتي وجود دارد دوست مي داشت كه تمام سال، ماه مبارک رمضان، باشد. (بحارالانوار، ج 39، ص 346)

ضرورت خواندن قرآن
از جمله كارهايي كه مي توان در تعظيم ماه مبارک رمضان  انجام داد، افزون بر روزه گرفتن، قرائت قرآن است. امام رضا(ع) فرمود: من قرا في شهر رمضان آيه من كتاب الله كان كمن ختم القرآن في غيره من الشّهور؛ هر كس ماه ماه مبارک رمضان، يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اين است كه در ماه هاي ديگر تمام قرآن را بخواند. (بحارالانوار ج 39، ص 643)آن حضرت هم چنين در جايي ديگر فرمود: و أكثر في هذا الشّهر المبارك من قراءه القرآن و الصلاه علي رسول الله-ص- و كثره الصّدقه و ذكرالله في آناء الليل و النّهار و بر الاخوان و افطارهم معك بما يمكنك؛ در اين ماه با بركت (ماه مبارک رمضان)، بسيار قرآن تلاوت كن و بر رسول خدا-ص- درود بسيار فرست و صدقه فراوان بده. هم چنين در شبانه روز بسيار به ياد خدا باش و از نيكي به برادران و افطاري دادن به ايشان تا حد ممكن كوتاهي مكن كه البته در آن عمل، پاداشي بزرگ مي باشد. (مستدرك الوسائل، ج 7، ص 534)امام باقر-ع- نيز فرمود: لكل شيء ربيع و ربيع القرآن شهر رمضان؛ هر چيزي بهاري دارد و بهار قرآن، ماه مبارک رمضان، است. (الكافي، ج 2، ص 360)كار نيك در شب هاي ماه مبارک رمضان، به ويژه شب قدر خيلي مهم است كه با اين كارهاي نيك مي توانيم در تكريم و تعظيم و تشريف ماه مبارک رمضان بكوشيم. از امام صادق(ع) سؤال شد: كيف تكون ليله القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل في الف شهر ليس فيها ليله القدر؛ چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است. (وسائل الشيعه، ج 7 ص 652، ح 2)براي تعظيم ماه مبارک رمضان بايد به كارهاي نيكي چون دعا كه مغز عبادت است تمسّك جست و در اين ميان با استغفار، راه را براي ورود به كلاس تقواي ماه مبارک رمضان،باز كرد. از اين رو اميرالمؤمنين-ع- فرمود: عليكم في شهر مبارک بكثره الاستغفار و الدعا؛، فاما الدّعاء فيدفع البلاء عنكم و اما الاستغفار فتمحي به ذنوبكم؛ در ماه مبارک رمضان، زياد دعا و استغفار كنيد كه دعا بلا را از شما دور مي سازد و طلب مغفرت و آمرزش، گناهان شما را پاك مي گرداند. (وسائل الشيعه،، ج 7، ص 220)همچنين پيامبر اكرم-ص- شش چيز را براي تعظيم ماه مبارک رمضان، مطرح مي كند كه مي توان به بزرگداشت ماه مبارک رمضان با اين اعمال اقدام كرد. ايشان فرموده است: انّ من تمسّك في شهر رمضان بست خصال، غفرالله له ذنوبه: ان يحفظ دينه و يصون نفسه و يصل رحمه و لا يؤذي جاره و يرعي اخوانه و يخزن لسانه، اما الصيام فلا يعلم ثواب عامله الا الله؛ همان كسي كه به شش ويژگي در ماه مبارک رمضان چنگ زند، خداوند گناهانش را مي بخشد:

1-دينش را حفظ كند.
2- نفسش را نگاه دارد.
3-با بستگان،پيوند برقرار كند.
4-همسايه خود را آزار نرساند.
5-رعايت حقوق برادرانش نمايد.
6-زبان را از ناروا و ناپسند باز دارد.

اما روزه، پس هيچ كس جز خدا پاداش عمل كننده اش را نمي داند. (مستدرك الوسائل، ج 7، ص 730)اينها تنها نمونه هايي از كارهايي است كه مي توانيم در ماه مبارک رمضان انجام دهيم و با آن، ماه مبارک رمضان، را تكريم و تعظيم نمائيم. البته انجام همين امور خود گامي بلند براي درك مقام و منزلت ماه مبارک رمضان، و به ويژه شب قدر است. باشد با تعظيم و بزرگداشت ماه مبارک رمضان  و شب هاي مبارك آن بتوانيم مسير كمال را به درستي و تحت ولايت اهل بيت(ع) بپيماييم و مسير صعود و بازگشت را به مقام عزّ و صعق فناي الهي با انوار طيّب و نوراني اهل بيت(ع) طيّ كرده و حجاب هاي نوري را بشكافيم و به حقيقت محض و عزّت و عظمت الهي برسيم.

محمد شكوه فر





:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: