غذاي حلال
نوشته شده توسط : feraghat90

                       

http://feraghat90.blogfa.com/post-1100.aspx


سیر و سفر
مناسبت های خاصّ
دقیق و مستند بدانیم.
حکایت های شنیدنی و ...
شعر سروده هایی از شاعران
دل نوشته ها و دل گویه های ادبی


http://feraghat90.blogfa.com/post-1093.aspx

طبيعت انسان سالم، طالب غذاي تميز، پاكيزه و بهداشتي و خوشمزه و سالم است. فطرت بشر نيز خواهان غذاي حلال و پاك و دور از هرگونه آلودگي است.سلول هاي بدن هر انسان از غذاهايي كه مي خورد ساخته مي شود و كيفيت غذا با كيفيت ساختمان و كاركرد بدن انسان تناسب مستقيم دارد. اهميت لقمه پاك و تميز در آماده سازي بدن و انسان براي كارهاي خوب و نقش لقمه هاي حرام و ناپاك در گرايش انسان به كارهاي بد از مسایل مهمّ و قابل توجّه است. يا ايّها الرسل كلوا من الطيبات و اعملوا صالحاً؛ اي پيامبران! از غذاهاي (حلال) و پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد.(مومنون 15) در اين آيه، خداوند متعال به پيامبران كه الگوها و نمونه هاي عيني انسان هاي كامل هستند دستور مي دهد كه غذاي حلال و پاكيزه بخورند و سپس عمل صالح انجام دهند.از اين آيه مي توان فهميد كه خوردن مال حلال و پاكيزه، ارتباط مستقيم با انجام عمل صالح دارد.«فرناندو گومز پيلينا» استاد جراحي اعصاب زيست شناسي و فيزيولوژي درباره تاثير نوع غذا بر نحوه تفكر انسان گفته است:طبق آخرين تحقيقات علمي ما، نتايج مطالعاتمان نشان مي دهد كه آنچه مي خوريم، روي نحوه فكر كردن ما تاثير مي گذارد...از امام صادق (ع) روايت شده است كه درباره اين آيه فرمود: منظور از «طيب» حلال بودن است. (1)در قرآن كريم، همراه با «كلوا» -دستورات ديگري هم مطرح شده است كه عبارتند از:

-كلوا... واشكروا. بخوريد و خدا را شكر كنيد. (سبأ 15)
-كلوا... و اطعموا بخوريد و به ديگران هم غذا بدهيد (حج 28)
-كلوا... ولاتسرفوا (بخوريد اما زياده روي و اسراف نكنيد. (اعراف 31)

                                   

مفسر تفسير نور درباره اين آيه نوشته است: در آن چه مي خوريد دو اصل مهم را فراموش نكنيد:

الف: حلال بودن.
ب: طيّب و پاكيزه (و بهداشتي) بودن.

توفيق عمل صالح، درسايه تغذيه حلال و پاكيزه است. تغذيه طيب و سالم و عمل صالح مورد توجه تمام اديان الهي است. اگر بخوريد و عمل صالح انجام ندهيد، خداوند حتي (دراين باره) به حساب انبياء هم مي رسد. مفسر تفسير نمونه نيز درباره آيه مذكور نوشته است؛ بسياري از بحث هاي قرآن پيرامون طيب و طيبات دور مي زند. خداوند متعال:

- به پيامبران دستور مي دهد فقط از غذاي طيب (حلال و پاكيزه و بهداشتي) تغذيه كنند.
- نه فقط به پيامبران، به همه مؤمنان خطاب مي كند: يا ايهاالذين آمنوا كلوا من طيبات ما رزقناكم: «اي كساني كه ايمان آورده ايد، از طيباتي كه به شما روزي داده ايم بخوريد.»(بقره-172)زيرا اعمال و سخناني به مقام قرب او راه مي يابند كه طيب و پاك باشند: اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه: «كلمات طيب به مقام قرب او صعود مي كند و عمل صالح را بالا مي برد.»(فاطر-10)
- از افتخارات بزرگي كه خداوند به انسان داده و به عنوان يكي از نشانه هاي برتري او بر ساير موجودات مي شمرد، استفاده از طيبات است: و لقد كرمنا بني آدم و حملناهم في البر و البحر و رزقناهم من الطيبات و فضلناهم علي كثير ممن خلقنا تفضيلا:«ما فرزندان آدم را اكرام كرديم و بزرگ داشتيم، و آنها را در خشكي و دريا بر مركبهايي حمل نموديم، و از روزيهاي طيب و پاكيزه به آنها بخشيديم و بر بسياري از مخلوقات خود فضيلت داديم.»(اسراء70) در تفسير قرطبي هم در اين خصوص آمده است: در يك حديث كوتاه و پرمعني، از پيامبر گرامي اسلام(ص) نيز اين حقيقت (اهميت توجه به پاكي و پاكيزگي در هر امري چنين) بازگو شده است: يا ايها الناس! ان الله طيب لايقبل الا طيبا:«اي مردم! خداوند پاك و پاكيزه است و جز عمل پاك و پاكيزه چيزي را قبول نمي كند.»(2)

حرمت لقمه حرام
در آيات متعدد قرآن كريم، خداوند متعال به مذمت از مال حرام و تحريم خوردن چيزهاي ناپاك و باطل اشاره فرموده است كه ما در اينجا به بعضي از آنها اشاره هاي مختصر داريم:

1- منع كسب مال از راه حرام و باطل(بقره 188، نساء 29 و 34 و 161 توبه آيه 32)
2- منع كسب مال از راه قمار(بقره 219)
3- پرهيز از كسب مال با سرقت(مائده 38)
4- دوري از كم فروشي(اعراف 85،هود 85 و مطففين 1 تا 3)
5- پرهيز از رباخواري(بقره 279 و نساء 130)
6- ممنوعيت كسب از راه فحشا و بي عفتي(نساء 34 و 33)
7- ممنوعيت خوردن سهم الارث زنان با زور(نساء 19)
8- اصحاب كهف به دنبال روزي حلال براي خود بودند(كهف 19)
9- تحريم خوردن اموال ايتام به ظلم(نساء11)
10- توصيه به حلال خوري و دوري از گام هاي شيطان(بقره 168)

در احاديث و روايات اسلامي نيز اشاره ها و تأكيدهاي فراواني در خصوص لزوم دوري از مال حرام و توجه به حلال و پاكيزه خوري لقمه وجود دارد كه به بعضي از آنها اشاره مي شود:

-حضرت رسول اكرم(ص) درباره كسب حلال فرمود: كسي كه كسب حرام دارد خدا هيچ كار خيري را از او نمي پذيرد.(3)

-مردي خدمت رسول اكرم(ص) رسيد و عرض كرد: دوست دارم دعايم مستجاب شود چه كنم؟پيامبر اسلام(ص) به او فرمود: غذايت را پاك (حلال و پاكيزه و بهداشتي) كن و از هر نوع غذاي حرام پرهيز كن! (4) همچنين آن حضرت فرمود: هر مقدار از بدن كه از لقمه حرام پرورش يافته باشد، سزاوار آتش و سوختن است.(5)

-امام علي(ع) خطاب به كميل فرمود:اي كميل! اگر غذايي كه مي خوري حلال نباشد، خداوند متعال تسبيح و شكرت را نمي پذيرد.(6) در حديث قدسي هم آمده است كه خداوند متعال فرمود:اي بنده من! تو دعا كن، من اجابت مي كنم و بدان كه همه دعاها در پيشگاه من به اجابت مي رسد، مگر دعاي كسي كه مال حرام مي خورد.(7)

-امام صادق(ع) نيز درباره تأثير نامناسب مال حرام در نسل افراد حرامخور فرمود:آثار كسب حرام (با انحراف و بدشدن فرزندان) در نسل انسان آشكار مي شود.(8)
-پيامبر اكرم(ص) هم چنين در خصوص نفرين فرشتگان به انسانهاي حرام خور فرمود:هرگاه لقمه اي حرام در شكم بنده اي از بندگان خدا قرارگيرد، همه فرشتگان آسمان و زمين به او لعنت مي كنند!(9)و...

فهم تأثير مثبت لقمه حلال و پاكيزه و نيز اثر نامناسب و مخرب مال حرام و ناپاك در جسم و روح انسان نيز كار مشكل و غيرقابل تصوري نمي باشد.امروزه از ديدگاه علوم تغذيه روشن شده است كه غذاها از طريق تأثير بر غده ها و ايجاد هورمون هاي مختلف در بدن، در روحيات و اخلاق انسانها تأثيرات گوناگون مي گذارند.در زمانهاي قديم نيز تأثير خوراكي هاي كثيف و حرام و نجس به روحيه انسان شناخته شده بوده است به طوري كه تأثير خونخواري در قساوت قلب و سنگدلي به تجربه رسيده و تبديل به ضرب المثل شده است! براين اساس، چنانچه كسب انسان از راه حلال باشد و حقوق واجب آن نيز مانند: زكات، خمس، صدقات و كفارات و... نيز پرداخت شود، لقمه او پاك و پاكيزه مي شود و چنين لقمه اي وقتي به تشكيل سلول هاي بدن بپردازد، زمينه را براي حركت انسان به سوي كمال و خوشبختي و انجام انديشه ها، گفتارها و اعمال نيكو فراهم مي سازد. برعكس چنانچه كسب انسان از راه حرام باشد و حقوق واجب آن نيز پرداخت نگردد و لقمه ناپاك و حرام وارد بدن انسان گردد، چنين لقمه اي جز بدبختي و ذلت دنيوي و عذاب و آتش اخروي براي انسان تدارك نمي بيند!

حرامخواران امام حسين(ع) را به شهادت رساندند!
در روز عاشورا، امام حسين(ع) در مقابل سپاه عمر سعد قرارگرفت و در چندين نوبت به موعظه آنها پرداخت.اما با اينكه سخنان حضرت از محتوا و شكل كاملا بجا و قابل فهم برخوردار بود، در دل هاي سياه سپاه عمرسعد تأثير چنداني بر جا نگذاشت! امام حسين(ع) وقتي مشاهده فرمودند كه سخن هاي منطقي و حق طلبانه ايشان در دل سنگ و بدتر از سنگ سپاه عمرسعد تأثير نمي گذارد جمله اي فرمودند كه از اين جمله امام، تأثير شگرف و هلاك كننده مال حرام در زندگي و سرنوشت افراد حرامخوار به خوبي شناخته مي شود.امام حسين(ع) خطاب به سپاهيان ظالم و جنايتكار عمرسعد فرمودند:... و كلكم عص لامري غيرمستمع قولي فقد ملئت بطونكم من الحرام و طبع علي قلوبكم... شما از دستورهاي من سر باز مي زنيد و سخنم را گوش نمي دهيد زيرا كه شكم هاي شما از مال حرام پر شده است و (به همين جهت) بر دلهايتان مهر شقاوت و بدبختي زده شده است.(10)

آداب غذاخوردن نمي داني !
معروف است كه روزي هارون الرشيد غافل از كنار بهلول عاقل مي گذشت. به او گفت: به من نصيحتي كن!بهلول گفت:چه بگويم به خليفه اي كه آداب غذاخوردن خود را نمي داند!هارون گفت: اشتباه مي كني، من آداب غذاخوردن را بخوبي مي دانم و رعايت مي كنم!بهلول گفت: نمي داني، نمي داني، نمي داني!هارون گفت: مي دانم اي مجنون! اول دستها را مي شويم، سرسفره مي نشينم، بسم الله مي گويم، لقمه كوچك برمي دارم، به لقمه هاي ديگران نگاه نمي كنم، غذاي داغ نمي خورم و...سپس رو به بهلول كرد و گفت: فهميدي كه مي دانم؟!بهلول نگاه عاقل اندرسفيهي به او كرد و گفت: فهميدم كه نمي داني!هارون تعجب كرد و گفت: تو بگو تا بدانم!بهلول گفت: اي مرد! بدان كه اولين و مهم ترين ادب غذاخوردن، كسب لقمه حلال و پاكيزه است!اگر لقمه حرام در سفره بگذاري و هزار بار هم آدابي را كه گفتي تكرار كني جز ضرر و زيان براي دنيا و آخرت خود ذخيره نكرده اي!!هارون به اطرافيانش نگاه كرد و گفت:عجب ديوانه عاقلي است اين مرد!بهلول هم سوار اسب چوبي خود شد و درحالي كه مي رفت گفت: ديدي نمي دانستي!!

آثار لقمه حرام
بنابراين از آنچه گفته شد مي توان نتيجه گرفت كه خوردن لقمه حرام اين آثار و عواقب را براي انسان دارد:

1- انسان را از انجام كارهاي خير و مفيد براي دنيا و آخرت محروم مي سازد.
2- انسان حرام خوار را به كفران نعمت مي كشاند.
3- بازخواست اخروي را در پي دارد.
4- نافرماني از دستور خداست!
5-موجب مي شود اعمال انسان صعود نكند و مقبول درگاه الهي نشود.
6-ظلم در حق خود و نسل خويش است.
7- موجب تسلط شيطان بر وجود انسان مي شود.
8- باعث مي شود دعاي انسان مستجاب نشود.
9- موجب مي شود شكر و تسبيح انسان پذيرفته نشود.
10-انسان را درمعرض نفرين فرشتگان قرارمي دهد.
11-باعث مي شود كه انسان حرامخوار حرف حق را نشنود!
12-موجب بدبختي انسان در دنيا و آخرت مي شود و....

علي كامران

 

پانوشت:
1-بحارالانوار، ج11، ص58.
2-تفسير قرطبي، ج7 ص4519.
3-ثواب الاعمال ص282.
4-وسايل الشيعه، ج7، ص145.
5-بحارالانوار، ج63 ص314.
6-بحارالانوار، ج77، ص275.
7-عدّه الدّاعي و نجاح السّاعي ص139.
8-فروع كافي، ج1، ص363.
9-الدّعوات، ص52.
10-تحف العقول، ج4ص174 و الاحتجاج ج2 ص99 و مقتل الحسين خوارزمي ج2ص6.

 

http://feraghat90.blogfa.com/post-1100.aspx


سیر و سفر
مناسبت های خاصّ
دقیق و مستند بدانیم.
حکایت های شنیدنی و ...
شعر سروده هایی از شاعران
دل نوشته ها و دل گویه های ادبی


http://feraghat90.blogfa.com/post-1093.aspx





:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1386 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
زمین مارکت در تاریخ : 1391/3/20/6 - - گفته است :
با سلام
با توجه به اينکه ما نيز تصميم گرفتيم اين پيام رو به صورت پيام عمومي از فروردين 91 به اکثر وبلاگ هاي به روز شده ارسال...                                                 http://www.blogleech.com


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: