سفری ارزان و پرنشاط
نوشته شده توسط : feraghat90
     سایت فرهنگی و مذهبی نگار


 

 سیر و سفر
مناسبت های خاصّ
دقیق و مستند بدانیم.
حکایت های شنیدنی و ...
شعر سروده هایی از شاعران
دل نوشته ها و دل گویه های ادبی


http://feraghat90.blogfa.com/post-1093.aspx


«لزومی ندارد که برای مسافرت مبلغ زیادی خرج کنید و بیش از پیش زیربار قرض بروید! به شما توصیه می کنیم به دنبال برنامه ریزی برای انجام مسافرت های کم هزینه باشید. پس به توصیه های زیر توجه کنید».صرف جویی امری ضروری در زندگی محسوب می شود و خانواده ها اینکه دخل و خرج شان با هم جور دربیاید باید از برخی مخارج خود بکاهند ولی بسیاری از افراد مسافرت را از این امر مستثنی می دانند. با این حال مسافرت یک امر ضروری محسوب نمی شود و هزینه آن بسیار زیاد است.آقای «الف» می گوید: «من عاشق مسافرت رفتن هستم و خیلی دوست دارم اماکن جدید را ببینم و به کارهای مختلف بپردازم. من عاشق خاطراتی هستم که در مسافرت ها در ذهن کودکانم شکل می گیرد. درست است که مسافرت رفتن امری ضروری نیست ولی در خانواده ما به آن اهمیت زیادی داده می شود.»با این وجود لزومی ندارد که برای مسافرت مبلغ زیادی خرج کنید و بیش از پیش زیربار قرض بروید! به شما توصیه می کنیم به دنبال برنامه ریزی برای انجام مسافرت های کم هزینه باشید. پس به توصیه های زیر توجه کنید:
۱- انتخاب مکان مناسب
هرچقدر مقصد شما به خانه تان نزدیکتر باشد وقت و هزینه کمتری صرف خواهید کرد و لذت بیشتری خواهید برد.
۲- انتخاب زمان مناسب
اگر در فصولی که بیشترین مسافرت ها انجام می شود به سفر نروید پول بیشتری برای موارد دیگر خواهید داشت.
۳- همراهی با دوستان یا اعضای خانواده
شما می توانید در هزینه سفر با دوستان و اعضای خانواده خود سهیم شوید و در صورت امکان گاهی نگهداری از کودکان را به همسفران خود بسپارید تا بتوانید وقت بیشتری را به همسرتان اختصاص دهید.
۴- آشپزی در محل اقامت
اردو زدن ارزان ترین راه برای گذراندن تعطیلات است ولی همه نمی توانند از این روش استفاده کنند. در صورتی که برای شما امکان اردو زدن وجود ندارد در محلی اطراق کنید که آشپزخانه – ولو کوچک- داشته باشد.تا حد امکان غذای موردنیازتان را خودتان تهیه کنید تا بتوانید پول بیشتری پس انداز نمائید. شما می توانید بسیاری از غذاها را پیش از رفتن به سفر تهیه کنید.
۵- استفاده از غذاهای محلی
احتمالا شما ترجیح می دهید در مسافرت ها گاهی در رستوران غذا بخورید. در این گونه موارد به رستوران های محلی مراجعه کنیدکه قیمت مناسبی دارند.
۶- تفریحات رایگان
برای تفریح به پارک ها، موزه ها و سایر اماکنی بروید که ارزان یا رایگان هستند.
لزومی ندارد برای هر دقیقه از تعطیلات خود برنامه ریزی کنید. در عوض سعی کنید از سفر خود لذت ببرید.
۷- دقت در تهیه سوغاتی
هرگز صرفا برای اینکه چیزی خریده باشید سوغاتی نخرید! شما می توانید به عنوان سوغاتی، انواع صدف ها را به خانه ببرید و یا اینکه کالایی بخرید که شما را به یاد تعطیلات تان بیندازد.
به کار بستن توصیه های فوق می توانید تعطیلاتی ارزان داشته باشید. یادتان باشد صرفه جویی کردن به مفهوم محروم شدن از چیزهایی که دوست دارید نیست ولی شما باید در هزینه کردن دقت کنید و در خریدهای خود دست به اولویت بندی بزنید.
نوجوانان و تعطیلات خانوادگی
آیا می خواهید به تعطیلات خانوادگی بروید؟ دراین صورت مطمئناً دوست دارید همه از آن لذت ببرند ولی اگر یکی از اعضای خانواده بد قلقی کند، چه؟درواقع نوجوانان معمولاً ترجیح می دهند اوقات خود را با دوستان شان بگذرانند اما برای اینکه آنها نیز از تعطیلات خانوادگی لذت ببرند توصیه های زیر را به کار ببندید:
۱- نوجوان خود را در برنامه ریزی دخالت دهید
قبل از آغاز تعطیلات دراین مورد با تمام اعضای خانواده مشورت کنید. یادتان باشد همه باید از تعطیلات لذت ببرند و رسیدن به این هدف، غیر ممکن نیست. اگر به نوجوان خود اجازه دهید در برنامه ریزی ها شرکت کند مطمئنا تعطیلات خوبی خواهید داشت.
۲- مقصد خود را عاقلانه انتخاب کنید
اگر شما می خواهید به دیدن آثار باستانی بروید ولی فرزندتان رفتن به جنگل را ترجیح می دهد شاید بهتر باشد کنار دریا را انتخاب کنید.اگر فرزندتان یک تعطیلات ماجراجویانه را می پسندد ولی شما نگران بالا رفتن هزینه ها هستید می توانید به یک پارک ملی بروید. اگر قبل از انتخاب مقصد دقت کنید همه از تعطیلات لذت خواهند برد.
۳- هتل مناسبی پیدا کنید
هتلی را انتخاب کنید که به جاذبه های آن محل نزدیک باشد دراین صورت در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد و در ضمن زمانی که به استراحت می پردازید فرزندتان می تواند در اطراف دست به اکتشاف بزند!
۴- در اجرای قوانین سختگیری نکنید
درست است که نوجوان شما به انضباط نیاز دارد ولی اگر تماشای فیلم را به بازدید از موزه، خوابیدن را به گردش و دسر را به شام ترجیح می دهد سختگیری نکنید. یادتان باشد تعطیلاتی توام با آرامش، لذتبخش خواهدبود.
۵- هرچه زودتر به اختلافات فیصله دهید
اگر مشاجره ای با فرزندتان پیش آمد هرچه زودتر به آن خاتمه دهید. دراین صورت او نیز دنباله دعوا را نخواهد گرفت.
۶-با دوستان تان به تعطیلات بروید
سفر کردن با یک خانواده دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد.از یک سو، زمانی که کودکان با یکدیگر بازی می کنند بزرگسالان می توانند اوقات خوشی را درکنار هم بگذرانند ولی از سوی دیگر حتماً باید میان سلائق دو خانواده هماهنگی برقرار شود.یک راه دیگر این است که اجازه دهید فرزندتان دوست خود را نیز به مسافرت بیاورد ولی قبل از این کار تمام جوانب را در نظر بگیرید.
۷- اجازه دهید نوجوان تان یک سرگرمی را انتخاب کند
حتی اگر نوجوان شما فقط به رانندگی علاقه نشان می دهد اجازه دهید این کار را انجام دهد! آقای «الف» می گوید:« ما درتعطیلات از موزه های مختلفی بازدید کردیم ولی هنوز خاطره شیرین شبی را که با اتومبیل به گردش رفتیم به یاد داریم!»
۸- یک بودجه درنظر بگیرید
برخی از مردم براین باورند که برای جلب رضایت نوجوانان باید هرچه را می خواهند برای آنها خرید ولی اگرمبلغ مشخصی را در اختیار فرزندتان قرار دهید تا به دلخواه خود خرج کند در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد و درضمن مجبور نخواهید بود تا یک هفته پس از تعطیلات همچنان از زیر تخت خواب او یادگاری جمع کنید!
۹- حریم خصوصی نوجوان خود را محترم بشمارید
درصورت امکان در هتل مورد اقامت خود اتاق جداگانه ای را که دیوار به دیوار اتاق خودتان باشد به فرزندتان اختصاص دهید.به شما توصیه می کنیم حتماً به حریم خصوصی او احترام بگذارید. یادتان باشد نوجوانان عاشق خلوت خود هستند و در واقع درخلوت است که احساس می کنند بزرگ شده اند.
۱۰-به نوجوان تان اجازه دهید بخوابد
درست است که شما ترجیح می دهید از تعطیلات خود به بهترین نحو استفاده کنید ولی شاید تنها چیزی که نوجوان تان نیاز دارد خوابیدن است.توصیه می کنیم از خواب فرزندتان نهایت استفاده را ببرید و در آن مدت به خرید و یا بازدید از اماکنی که دوست دارید بپردازید.
چه کار کنیم که کودکان  از سفر لذت ببرند؟
افرادی که می خواهند با فرزندانشان به سفر بروند مدام از خود می پرسند: «چه کار کنم که فرزندانم از مسافرت لذت ببرند؟» و یا «آیا فرزندانم طاقت ساعت ها در راه بودن را دارند؟»یادمان باشد نگرانی از نارضایتی احتمالی کودکان نباید دلیلی برای درخانه ماندن ما باشد.تردیدی وجود ندارد که مسافرت کردن با کودکان کم سن و سال مشکلات خاص خود را دارد ولی مسافرت های خانوادگی غالباً بهترین خاطرات سالهای اولیه زندگی انسان را شکل می دهد.مسافرت فرصت خوبی است که هم والدین چتر حمایتی خود را بر سر فرزندانشان بگسترانند و هم کودکان به روحیه ماجراجویانه ای همانند بزرگترهای شان دست یابند. در زیر ده توصیه مفید در مسافرت های خانوادگی و نیز نظر چندتن از والدین دراین زمینه می آید:
۱- برای مسافرت جایی را انتخاب کنید که هم شما و هم فرزندان تان دوست داشته باشید. آیا فکر می کنید بردن کودکان به قله اورست کار دستی باشد؟! جایی را انتخاب کنید که نه تنها کودکان از سفر به آنجا لذت ببرند بلکه پاسخگوی برخی از نیازهای شما باشد.
۲- واقع گرا باشید. گاهی لازم است برای جلب رضایت کودکان از برخی از خواسته های خود چشم پوشی کنید. البته نمی توان برای تمام بچه های همسن نسخه واحدی پیچید ولی هرگز قولی ندهید که نتوانید به آن عمل کنید. شما می توانید در این زمینه از مشاوران کمک بگیرید.
۳- برای سفر به دقت برنامه ریزی کنید. داشتن یک برنامه ریزی دقیق باعث می شود در مسافرت ها با مشکلات غیرقابل منتظره ای مواجه نشوید. قبل ازسفر کلیه واکسن های موردنیاز را تزریق کنید و از محلی که می توانید مایحتاج خود را تهیه نمایید مطمئن شوید.
۴- سؤالات زیادی را مطرح کنید. «قبل از رزرو کردن اتاق تمام جوانب را درنظر بگیرید. آیا تمام امکانات برای آسایش شما و خانواده تان فراهم است؟ آیا در نزدیکی هتل موردنظر فروشگاهی وجود دارد؟ چگونه می توانید در تهیه بلیت و رزرو اتاق تخفیف بگیرید؟
۵- به فکر سرگرم کردن فرزندان خود باشید. تعدادی از اسباب بازی های مورد علاقه فرزندان تان را به همراه داشته باشید. وسایل ضروری را در داخل اتومبیل قرار دهید تا مجبور نباشید مدام صندوق عقب را باز کنید.
۶- تاحد امکان سبک سفر کنید. از بردن وسایل غیرضروری جدا خودداری کنید. هرچقدر وسایل کمتری به همراه داشته باشید از سفرتان لذت بیشتری خواهید برد. البته منظور ما این نیست که تنها با یک مسواک به سفر بروید!
۷- در سفر زمانی را به همسرتان اختصاص دهید. شما می توانید والدین خود و همسرتان و نیز تعدادی از دوستان خود را به سفر ببرید تا گاهی مراقبت کودکان باشند. دراین صورت هم کودکان همبازی خواهند داشت و هم والدین می توانند زمانی را در کنار یکدیگر بگذرانند.
۸- برای تمام فرزندان خود گذرنامه تهیه کنید.
۹- فرزند خود را بشناسید. شناختن علایق کودکان اهمیت زیادی دارد به ویژه زمانی که قرار است یک پرواز طولانی مدت داشته باشید. یک کودک سه ساله با خوردن تنقلات، بازی و تماشای کارتون احساس رضایت می کند ولی سرگرم کردن یک کودک ۱۸ ماهه کار بسیار دشواری است. اگر شما علایق فرزندان خود را بشناسید بهتر می توانید برنامه ریزی کنید.اگر فرزندتان کنار دریا را ترجیح می دهد و یا از سفر با اتوبوس خوشش نمی آید این مسائل را درنظر بگیرید.
۱۰- برای گم شدن احتمالی فرزندان خود تدبیری بیندیشید. و نکته پایانی اینکه قبل از رفتن به مسافرت درباره اقداماتی که در صورت گم شدن کودکان باید انجام شود فکر کنید.
چند توصیه
خانم «الف» می گوید: «سفرکردن با کودکان آسان تر از آن چیزی است که تصور می کنید. حتما تنقلات به همراه داشته باشید که در صورت خسته شدن کودکان آنها را سرگرم کنید!زمانی که کودکان با همسفران خود بازی می کنند اجتماعی بار می آیند و در ضمن شما وقت آزاد خواهیدداشت! از فرزندان خود بخواهید در سفرها برای خود دوست پیدا کنند. در این صورت شما نیز می توانید با والدین آنها آشنا شوید!»سخنان خانم «ب» نیز خواندنی است: «ما همیشه در مسافرت ها مقدار زیادی شیرینی به همراه داریم. خوردن شیرین به خصوص در مسافرت های هوایی فرزندمان را حسابی سرگرم می کند!»خانم «ج» هم می گوید: «ما همیشه تعدادی کتاب سرگرم کننده با خود به سفر می بریم. اگر پیش از رفتن به سفر تمام تمهیدات لازم را بیندیشید مطمئنا اوقات لذت بخشی را سپری خواهیدکرد.»

آذر شایان

برگرفته از:   http://negar.charchoob.com/?p=3780

 





:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1386 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: